Rubus Articus 2011

Norrbottens läns landsting har idag delat ut årets kulturstipendier Rubus Arcticus på 100 000 kronor till musikern Pia-Karin Helsing, dansaren Lisa Hennix samt konstnärerna Klas Hellerstrand och Cecilia Enberg. Heders- och förtjänststipendiet på 50 000 kronor gick till fotograf Bert Persson och Idrottsstipendiet på 50 000 kronor till konståkaren Alexander Majorov.



Cecilia Enberg, konst, Hägersten


Cecilia Enberg är en klassisk konstnär i ständig utveckling och utforskning av konstens tekniker, möjligheter och betydelser. Hon är tidstypisk i sin internationella attityd och är genuint gränslös i sitt sökande efter nya impulser och tankebanor. Resultatets spännvidd uttrycks i allt från textil och foto till teckningar och broderi.


Vi önskar Cecilia Enberg lycka till med fortsatt skapande och engagemang och hoppas att stipendiet Rubus Arcticus ska bli till nytta och glädje!

 

Pressmeddelande

Artikel i NSD


Kommentarer
Postat av: Carlota Perla

Hej Cecilia!



Grattis till stipediet!

Jag kom först i kontakt med din blogg för något år seda då jag satt och kollade på Grafiska sällskapets sajt, jag gillade din bild starkt och blev yfiken på vem du var. Sedan häromdagen när jag gjorde en ansökan till Flux Factory "sprang jag på dig" igen. Jag är en svensk konstnär bosatt i Barcelona sedan år 2009 där jag driver ett litet artist residency. Jag bär även en stor lägtan till New York och undrar om du skulle vilja dela med dig av dina erfarenheter. Vänligen Carlota


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback