Historien som började och slutade med oändlighetstecknet

92988-156

1967 lanserade kooperationen sin nya logga med oändlighetstecknet. Varumärket skulle symbolisera köptrygghet i Konsum och Domus.  Konsumenten var viktig och konsumentföreningen var då en folkrörelse. Under sjuttiotalet etsade sig den liggande åttan in på allas näthinnor. Konsum och blåvitt fanns i vardagslivets medvetande, något rejält och äkta. Föräldrarna sparade kvitton för återbäringen. Konsumentkooperationen har sedan både bytt namn och varumärke. Nu har den liggande åttan bara en nostalgisk innebörd för alla som växte upp på 70-talet.

En rörelse utan gräns. Oändlig.

Oändlighetstecknet  är ett effektiv hjälpmedel för att bryta ett tankemönster. Att göra avslut, skapa avstånd. Visualisera en åtta och placera dig i en cirkeln och det du vill avsluta i den andra, låt ett blått klot röra sig efter åttan, en gräns som skiljer skapas. Två cirklar bredvid varandra som inte längre är förbundna. Ändligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback